Welcome to our forum!

Do you want to become a member of our community? Join our forums now!

Register
  1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Discussion in 'Others' started by topvennie, Sep 20, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. topvennie Gold Miner DRC Veteran

Ik moet voor school een taak schrijven waarbij de woorden RAM-geheugen en processor aan bod komt.
    Zou iemand me wat meer informatie kunnen aanschaffen over die 2 onderwerpen.
    Wat ik al weet
    Processor: Dit is het 'brein' van de computer, het berekent alles, weet waar je muis is e.d.
    RAM-geheugen: Dit is het 'hart' van de computer, hoe groter je RAM, hoe meer dingen je tergelijkertijd kan doen.
    Wat ik nodig heb
    Processor: Wat is het nut van een duurdere of betere processor te hebben? (zeg niet alleen dat het sneller gaat)
    RAM-geheugen: Klopt het wat ik zei? Is er nog iets dat ik moet weten?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
    -Topvennie

• Like Like x 1
  2. SwekSenpaiPRO Diamond Miner DRC Veteran

De processor "proceseerd" alles wat er gebeurd. Hoe nieuwer de architectuur van de processor, hoe sneller en hoe meer functies de processor is/heeft. Intel processoren staan bekend om snelle single core snelheid, en AMD om meerdere cores maar met lagere single core snelheid.
    Intel i7 processoren hebben een extra functie ten opzichte van de i3's en i5's: Hyperthreading. Dit houd in dat de processor virtual cores kan aanmaken bijvoorbeeld je hebt een quad core processor en hyper threading aan, dan heb je 4 cores + 4 virtual cores = een totaal van 8 cores.

je RAM, Random Access Memory slaat dingen op om later sneller weer terug te halen. Daarom zijn deze ook een stuk sneller dan je hdd of ssd. Je RAM is beschikbaar een verschillende snelheden en "versies". DDR3 is wat nu het meest wordt gebruikt. Er is ook DDR4 welke nu langzamerhand in prijs daalt wat betekent dat DDR4 ook geschikt wordt voor consumenten. Niet alle moederborden & processoren kunnen DDR3 of DDR4 aan, dus daar moet je ook op letten als je zelf een pc gaat bouwen.

Dit was het, als je nog meer moet weten, zeg het maar :)

Credits: Swekkert

Verstuurd vanaf mijn GT-I9515 met Tapatalk

• Like Like x 1
  3. Absurtois Iron Miner DRC Veteran

Precies wat Sweggie zegt.

| League of Legends for the win |

4. JelleDRC Server Owner Staff Member Server Owner

De processor is het brein omdat het inderdaad alles berekent. Dat hij je muis weet zitten klopt niet echt, want de muis zit vast aan het moederbord (meestal).

Ze staan zo "bekend" bij de mensen die er maar dagdagelijks gebruik van maken.
    Intel heeft heel bekende CPU's zoals de Intel Xeon E5, E3,... Die meer cores hebben dan elke CPU die jullie in je home pc hebben zitten :)

Ik zou het eerder zo formuleren:
    Intel : hoge kwaliteit, hoge prijs.
    AMD: lagere kwaliteit, lagere prijs. (Wel goeie prijs kwaliteit).

Wat wel klopt is dat er verschillende soorten CPU's bestaan. Zoals hierboven vermeld heb je dus CPU's met veel cores en tragere rekensnelheid en CPU's met minder cores met hoge rekensnelheden. Welke de beste is hangt af van wat je er precies mee gaat doen. Als je games host zoals minecraft, die slechts met één core werken, heb je beter de snelle CPU, maar als je data gaat hosten en bijvoorbeeld websites ben je (volgens mij) beter af met meer cores.

Random Access Memory is inderdaad zoals hierboven vermeld om dingen snel weer op te halen. Het noemt dan ook niet voor niks "geheugen".
    Stel je processor berekent dan wil hij het ergens opslaan:
    1. Zijn registers
    2. Zijn cache
    3. RAM
    4. Harde schijven / Solid State Drives (SSD)

Zijn registers en cache zijn sneller dan de RAM, maar véél duurder en kunnen veel minder tijdelijk opslaan.
    RAM is sneller dan harde schijven, maar ook duurder. Er is dus een verband hier:
    Hoe sneller, hoe minder en hoe duurder.

Hier moet je wel dit onthouden:
    De meeste RAM is vluchtig. Dat wil zeggen dat het stroom nodig heeft om dingen op te slaan. Een harde schijf daarintegen niet.

5. topvennie Gold Miner DRC Veteran

Bedankt, ik denk dat ik hier wel genoeg informatie mee heb.

6. Wadu437 Stronghold Scavenger DRC Veteran

2 dingen:
    1: i3's hebben ook hyperthreading
    2: hyperthreading werkt niet zo.

wat hyperthreading doet is beter gebruik maken van de cores. bvb: op 1 core draaien 2 threads. 1 die de hele cpu gebruikt, en eentje die amper iets gebruikt. Als de eerste thread even niets kan doen (moet iets van de HDD of RAM halen) dan start de 2de thread met iets te doen totdat de 1ste weer voortkan.

CPU's met weinig cores en hoge kloksnelheid (Core i5, i7) zijn uitstekend voor games (omdat games meestal enkel tot 4 cores gebruiken (en das enkel de nieuwe games, oude games zoals Fallout 3 kunnen maar tot 2 cores gebruiken)).

CPU's met veel cores en lage kloksnelheid (zoals de Xeon's) zijn dan weer geweldig met programmas die gebruik kunnen maken van alle cores, zoals Cinema 4D, Maya, Sony Vegas Pro, Adobe Creative Suit. (video van iemand die een 72 thread PC bouwt en benchmarked: )

En je vroeg niet gewoon te zeggen dat de duurdere CPU sneller is, maar eigenlijk is dat het enige dat gebeurt met een betere CPU.

Thread Status:
Not open for further replies.